El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha adquirit recentment el Retaule de Sant Miquel, una obra considerada de gran qualitat tècnica i estètica i originaria de l’ermita de Penyafel, situada al terme de Santa Margarida i els Monjos.
El retaule data del primer quart del segle XV i és una de les obres més significatives del pintor vilafranquí Joan Mates, un dels artistes catalans més importants l’època i conegut fins fa poc com el “Mestre de Penafel”, ja que els retaules d’aquesta ermita van permetre començar a identificar les obres d’aquest autor del que es desconeixia encara el nom.
El retaule ha estat adquirit a un particular català per 650.000 euros i s’exposa des de la passada setmana en un dels espais centrals de la sala del gòtic del MNAC.
L’obra és una de les produccions de plenitud del seu autor i les dimensions del conjunt afavoreixen una pintura delicada i de tipus miniaturístic, atenta als detalls, que divergeix lleugerament de la que es pot veure en els conjunts més monumentals. En la taula central del retaule s’observa la figura de sant Miquel, abillat com a cavaller, que clava la llança al drac de set caps amb el qual, segons l’Apocalipsi, lluitarà a la fi dels temps. Al carrer lateral esquerre s’ha representat la Caiguda dels àngels rebels i al dret s’ha inclòs el Miracle del Mont Gàrgano i la Missa d’ànimes. Els dos petits compartiments superiors dels carrers laterals composen l’escena de l’Anunciació, i el conjunt es clou amb el Calvari. El cos principal del retaule s’aixeca sobre la predel·la, centrada per una Pietat de Crist acompanyada, a banda i banda, per mitges figures d’alguns dels sants més populars de l’època.
Tant aquest Retaule de sant Miquel arcàngel com el Retaule de santa Llúcia (actualment en una col·lecció privada), ambdós de Joan Mates, es conservaven a l’ermita de Santa María de Penyafel a inicis del segle XX, tot i que ja el 1912 constava la intenció de vendre’ls. Els dos retaules de Penyafel són conjunts bessons pel seu format, pel seu estil i fins i tot per la reiteració d’alguns esquemes figuratius, com és el cas del Calvari.