Introducció
La difusió de la cultura i de la història en els nous mitjans que ofereix Internet està en procés sempre creixent. Un bon nombre dels casos en què s'aplica les noves tecnologies en la difusió de la història i de la cultura és en usos didàctics i de comunicació.
La web 2.0 es concep com una plataforma per a la construcció col·lectiva, formada per diferents i diverses interaccions mitjançant la participació col·lectiva de la gent. Podríem dir que l'usuari construeix, és a dir, hi ha una construcció col·lectiva de les dades.
Blocs
És la porta d'entrada a la interacció i la participació de construcció col·lectiva de continguts entre l'administrador o “penjador” de continguts i els usuaris que poden interaccionar mitjançant la realització d'aportacions via comentaris o via enviament d'escrits.
Alguns exemples de blocs de proximitat geogràfica:
És un bloc que va més enllà de la difusió de coneixements de l'edat mitjana, també acull notícies sobre novetats de difusió històrica.
Daniel Sancho París
El bloc aplega continguts de redacció pròpia i notícies. També com a espai d'opinió sobre algunes accions culturals o de polítiques culturals. Igualment, serveix per a difondre alguns dels elements curriculars més importants.
Youtube
Una de les plataformes més utilitzades per a la difusió de continguts a Internet és, sens dubte, Youtube.
Canal Patrimoni.Gencat
incorpora breus documentals, noticies, reportatges... en català, castellà i anglès.
Canal MuseuVidaRural
breus reportatges
MuseudelCinema.Girona
un bon canal amb videos de pel·lícules històriques, com funcionen els aparells del pre-cinema...
Penedesculturaltv
gravacions pura i dura, i que vol ser un espai d'emissió de reportatges i noticies, amb una programació més o menys estable.
Facebook
Un dels nous mitjans a Internet de difusió és, sens dubte, el què representa el software social què si bé van néixer amb uns altres objectius, l'humà ha adaptat els recursos electrònics i digitals per altres finalitats.
Podem veure alguns exemples de museus que utilitzen el Facebook per a la difusió de continguts i d'activitats:
Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí
Aquest museu ha realitzat recentment una important millora en els edificis i també en la museografia i ha sabut adaptar-se als nous temps situant-se en el Facebook. Aquest és, sens dubte, el millor exemple, per proximitat geogràfica, d'un excel·lent ús del Facebook per part d'un museu. No tan sols, exposen l'agenda d'actes sinó que l'utilitzen com a recurs per a difondre els coneixements del propi museu. Per exemple, gràcies a ells podem conèixer (si hi ha algú que no ho coneix) que és l'ofici de pagès, el càvec o una portadora.
Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú
També disposa de Facebook però solament penja l'agenda d'activitats.
El Museu de Montserrat
Publica en el mur bàsicament notícies i actes vinculats amb el Museu: agenda, donacions, noticies d'actes...
Museo Nacional del Prado de Madrid
Fa difusió de les seves activitats, d'agenda, penja continguts com vídeos, fotos, fa promocions d'entrades 2x1...
Institut d'Estudis Penedesencs
Des de fa poc també disposa de Facebook i els seus continguts són bàsicament d'agenda d'activitats.
Museum webs
Un bon nombre de museus, sobretot el més importants, han creat a la Xarxa la seva extensió, tant d'activitat, d'exposició de les col·leccions i de difusió del coneixement propi, per posar alguns exemples. Creant-se així, un museu virtual amb una major accessibilitat, és més econòmic el seu manteniment, és més dinàmic...
Podem posar alguns exemples com el MOMA, el Thyssen, el Prado...